De kracht en aandacht van affiliate marketing

Deze week verscheen het bericht in de media ‘KLM begint eigen affiliate netwerk’. Een netwerk waarbij adverteerders als KLM hun partners, affiliates genoemd, belonen voor gegenereerde verkopen of leads die de affiliate realiseert voor KLM. Klinkt aantrekkelijk: je versterkt je webshop met extra verkopers of verkoopkanalen. Maar waarom begint de KLM dan toch een eigen netwerk?

Bestaande netwerken
Er zijn legio bedrijven die jouw webshop de mogelijkheid geven om gebruik te maken van hun affiliate netwerk. KLM maakte tot voor kort gebruik van Affilinet, maar de keuze is reuze met partijen als Tradetracker, Daisycon, Zanox, etc. Zij stellen hun netwerk voor je open, waarbij de affiliate betaald wordt per click, per pageview, per lead of per sale. Neem in de keuze voor jouw netwerk de aanwezigheid van concurrenten én de kracht binnen jouw branche mee als overweging.

Kracht en aandacht van Affiliate Marketing

Aandacht voor je salesteam
Na de keuze voor het netwerk, start de verdere uitrol van je affiliate strategie. Welke producten breng je eerst onder de aandacht van je nieuwe virtuele verkoopteam? Daarnaast is het van belang dat zij jouw producten goed kunnen wegzetten, maar welke saleskanonnen kunnen dat het beste en via welk concept. Concepten zijn onder andere vergelijkingssites, bannering, nieuwsbrieven. De goede affiliate netwerken geven inzicht en overzicht van hun affiliates en concepten. Maar zonder de benodigde aandacht, rendeert een salesteam niet.

Meer controle?
En in het artikel van de KLM komt die bottleneck naar voren. Zij verwachten met het eigen netwerk meer controle te krijgen over de partnersites. Het bijhouden, aansturen en onderhouden van de affiliates kost de benodigde tijd, waarbij je als webshop ook een goed contact moet creëren met de verkopers. De saleskanonnen wil je natuurlijk wel aan jouw zijde houden. En ik verwacht dat hiermee één van de redenen is benoemd, waarom KLM de stap heeft genomen. Wie droomt er niet van een (sales)baan bij de KLM?

Je eigen whitelabel of affiliate programma?
Als webshop kun je ook je eigen programma starten, in lijn met de KLM. De voordelen zitten in de kosten en de controle. Maar de nadelen zitten in het extra werk en aandacht. Een goed beheer, onderhoud, administratie, vragen over commissies. Ook de KLM heeft momenteel slechts ‘de verwachting’ uitgesproken. Het resultaat is het volgen waard.

Over Miel Tiebie
Miel Tiebie is partner bij Kantoor E-commerce en tevens eigenaar van TieBie Marketing Communicatie Projectmanagement. Hij is onafhankelijk adviseur en projectmanager op het gebied van online en offline marketing projecten voor ondernemers. Middels structuur brengt hij ondernemingen verder.

Geef een reactie