Een webshop contentstrategie: waar te beginnen

Content is altijd en overal om ons heen. Waar je ook bent én met wie, via tekst, foto, video, geo tagging; we produceren, delen of zijn zelf content. Maar niet altijd met het gewenste resultaat.

Praktijkvoorbeeld
Een veel voorkomend praktijkvoorbeeld. Door de oneindige mogelijkheden van internet op het gebied van content publicatie en content marketing wordt er onvoorbereid en ondoordacht ingezet op alle beschikbare kanalen. Bovendien wordt iedere rage direct omarmd en klakkeloos ingezet als kanaal. De vraag of de berichtgeving interessant is voor de doelgroep én of deze doelgroep zich überhaupt op de kanalen bevindt wordt overgeslagen.

Geschoten is soms flink mis

Maar waar moet je dan beginnen?
Logischerwijs zou je zeggen dat de eerste stappen al in de eerste alinea staan. Maar stel jezelf eerst eens de vraag of jij content kan creëren die jouw (potentiële) klanten kan interesseren. En benader de vraag vanuit meerdere standpunten: kennis, tijd en capaciteit. Aan kennis schort het 9 van de 10 keer niet bij een ondernemer, maar de factoren tijd en capaciteit wel degelijk. Zorg er dus voor dat content een hogere prioriteit krijgt binnen de organisatie.

Analyse, plan, planning en bouwen aan succes
De vervolgstap is het analyseren van de doelgroep(en). Op welke digitale kanalen bevinden zij zich? En op welke wijze kan de onderneming in contact treden met de doelgroep(en)? Zorg voor een gedegen plan voorzien van een jaarplanning. Dit is de flexibele basis om te beginnen met bouwen aan succes.

Houdt het beheersbaar én doelgericht
De flexibiliteit richt zich op zowel de inhoud, de doelgroep, de kanalen als het succes.
Inhaken op ontwikkelingen, bijschakelen op succesvolle kanalen en afscheid nemen van niet rendabele content publicaties. Optimalisatie van de contentstrategie betekent periodiek analyseren van de resultaten en bijschaven content marketing inspanningen.

Over Miel Tiebie
Miel Tiebie is partner bij Kantoor E-commerce en tevens eigenaar van TieBie Marketing Communicatie Projectmanagement. Hij is onafhankelijk adviseur en projectmanager op het gebied van online en offline marketing projecten voor ondernemers. Middels structuur brengt hij ondernemingen verder.

Geef een reactie