Een webshop en externe systemen

Je bent van plan een webshop te openen, heb je dan al is nagedacht aan welke systemen je de webshop wilt koppelen? Een webshop is eigenlijk gebouwd om je producten goed zichtbaar te maken en online transacties af te handelen. Maar als je een webshop begint komen er natuurlijk veel meer stappen bij kijken. Natuurlijk kan je voorraadbeheer en administratie in de webshop doen, maar is het daar wel voor gemaakt?

Voorraadbeheer
Hoe ga je om met voorraadbeheer, heb je zelf alle producten in je eigen magazijn liggen of komt een deel uit een ander magazijn, maak je sommige producten pas na bestelling of heb je zelf helemaal geen voorraad. Hoe ga je als webshop om met retouren, word het product geruild of moet er geld terug gestort worden? Dit zijn allemaal vragen en constructies waar je van te voren goed over na moet denken, eenvoudig voorraad systeem is goed mogelijk binnen Magento maar als er meer gevraagd wordt aan het voorraad systeem is het misschien een goed idee om te kijken naar een extern systeem die koppelt met Magento.

puzzle

Betalingen
Veel webshops maken gebruik van een Payment Service Provider (PSP), deze provider zorgt ervoor dat het mogelijk is om alle betalingen van de klanten te ontvangen. Of dit nu via Paypal, iDeal of creditcard gaat alles gaat via dezelfde provider, het voordeel voor de webshop is dat het maar één koppeling hoeft te onderhouden om ervoor te zorgen dat het alle soorten betalingen kan ontvangen. Er zijn diverse partijen die dit aanbieden en het is belangrijk om je wensen ten opzicht van de kosten af te wegen.

Boekhouding
Binnen een webshop wordt er keurig een factuur aangemaakt en aangegeven of de betaling ontvangen is. Maar wordt er achteraf betaald of moet er een creditfactuur komen, dan wordt het vaak al lastiger om dit precies bij te houden binnen Magento. Hoe wil je al de facturen binnen de boekhouding verwerken? Moet dit automatisch of zet je handmatig alle orders in een Excel, ook hier zijn heel veel opties en keuzes te maken voordat je met een webshop begint, maar denk hier wel goed over na.

Verzending
Voor consumenten is het allerbelangrijkst, de verzending van het bestelde artikel. Ze verwachten een track en trace nummer om hun bestelling te kunnen volgen als het onderweg is. Als webshop eigenaar verwacht je zo makkelijk mogelijk de pakketten te kunnen aanbieden aan de verzender. Deze koppeling moet dus beide kanten goed op werken, alles adres gegevens van de orders moeten naar de verzender en de track en trace nummers moeten terug in de webshop om naar de klant gemaild te worden.

Dit zijn de koppelingen die het vaakst worden gemaakt binnen de online omgevingen, maar er zijn er natuurlijk veel opties mogelijk, denk aan CRM, Loyaliteits of winkel systemen waar je in de winkel via de webshop je producten verkoopt.

Over Erik van Rijn

Erik van Rijn is partner bij Kantoor E-commerce en tevens eigenaar van Gudz.nl. Hij is vanaf het begin bij de ontwikkeling en programmeren van meerdere Magento webshops betrokken. In Nederland zijn er ongeveer 50 Magento developers gecertificeerd, verdeeld over 25 bedrijven. Boven het Noordzeekanaal is Erik de eerste en voorlopig de enige! Kantoor E-commerce is een toonaangevend webshop designbureau met o.a. Google Certificering en Magento Frontend Development Certificering.

Geef een reactie