Het belang van de wet van wederkerigheid.

Stel je zit met zijn tweeën in een restaurant te dineren. De bediening is prima, maar niet bijzonder. Na de laatste gang nemen jullie allebei nog een kop koffie. Bij het brengen van de koffie zegt de ober: “Deze zijn van het huis”.

Wet van wederkerigheid webshop

Jullie zijn verrast en bedanken de ober. Dat is nog eens aardig! Een half uurtje later is het tijd om te betalen. Vanwege de “gulle” houding van de ober is de druk om iets terug te doen haast onvermijdelijk. De ober krijgt een vette fooi en toch verlaat je tevreden het restaurant. Jullie weten niet dat je zojuist een slachtoffer bent geweest! Een slachtoffer van de wet van wederkerigheid.

Sociaal Menselijk Instinct
Deze wet zegt dat wij iets terug moeten geven aan degenen die ons eerst iets gegeven hebben. Het wordt een wet genoemd omdat hij bijna niet te onderdrukken is. Het is een sterk sociaal menselijk instinct waar bijna iedereen voor valt.

Het is zo’n krachtig middel omdat het de basis vormt van de normen en waarden in de menselijke cultuur. Door de wet van wederkerigheid kan iemand in vol vertrouwen iets aan een ander geven zonder dat hij bang hoeft te zijn er nooit meer iets van terug te zien. Dit vertrouwen maakt het mogelijk om een langdurige relatie op te bouwen, transacties te maken en dingen uit te wisselen die voordelig zijn voor een samenleving. Van jongs af aan zijn wij met z’n allen opgevoed om ons aan deze wet te houden. Anders riskeren we er door anderen op aan te worden gekeken en zelfs sociale uitsluiting behoort tot de mogelijkheden. Tegen die sociale druk is bijna niemand opgewassen.

Als je dus wilt dat iemand anders iets voor jou doet, vergroot je die kans door eerst iets aan hem of haar te geven voordat je het verzoek doet. Iets teruggeven hoeft niet direct te gebeuren nadat je iets ontvangen hebt. De wet is zo krachtig dat de rekening zelfs jaren later nog vereffend kan worden.

Geven voor een beter gevoel

Om een goede relatie met je klanten op te bouwen is het aan te raden om altijd te geven aan je klanten. Dat kan een cadeautje zijn, maar ook hulp bieden, advies geven, een compliment geven of iets anders wat waarde heeft voor een ander. Dit alles valt onder de categorie ‘geven’.

Alleen geven voelt gewoon goed. Daarnaast zullen klanten jou ook als een ‘warm’ bedrijf zien en ze zijn eerder bereidt iets voor je terug te doen. Sterker nog, als je iets onvoorwaardelijks hebt gegeven hebben mensen de neiging om je meer terug te betalen dan jij gegeven hebt.

Lijkt mij een goede deal.

Zorg ervoor dat je als online ondernemer geeft. Maak je niet druk of je ooit iets terug krijgt. Daar doe je het ook niet voor. Voorbeelden zijn: een kortingscode, een kleinigheidje bij een bestelling. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat kopers altijd het gevoel blijven houden iets terug te doen. Dat kan zijn in het geven van een goede review, een aanbeveling in hun kring of een terugkerende koop.

Over Auke Zeijlstra
Auke Zeijlstra is partner van Kantoor E-commerce en tevens eigenaar van Gudz.nl. Hij is vanaf het begin bij het design en de ontwikkeling van meerdere Magento webshops betrokken. Auke heeft een Google Certificering en zijn specialismen zijn design en online marketing.

bron: http://sociale-vaardigheden.nl

Geef een reactie