Is Grafische vormgeving dood?

Ja ik denk het wel. Tot tien jaar terug vroegen de klanten om een mooi logo, flyer of website. Tegenwoordig vragen ze een website die rendement oplevert. Als ik dan vraag of ze niet ook een logo nodig hebben reageert de klant geschokt en zegt: ‘doe die er ook maar bij’.

Grafische vormgeving dood?

Grafische vormgeving dood?

Toch is functionaliteit en rendement niet het enige wat van belang is. Ik ben er van overtuigd dat ‘branding’ (merk bouwen) alles bepalend is, dit lijkt een tegenstrijdige verklaring.

Brandelement

Grafische vormgeving is een van de onderdelen geworden van de totale ‘branding’  en gereedschap voor de communicatie specialisten. Goede vormgeving is wel van belang en de rol van een grafisch vormgever is hierdoor wel gewaarborgd. Waar het werkelijk om draait is de toegevoegde waarde van het product of dienst. Deze toegevoegde waarde is het belangrijkste communicatie bericht wat elke afdeling binnen de organisatie moet weten en moet uitdragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klachtenafhandeling.

Teambelang of Teamspeler

Het ‘branden’ van je product of dienst vraagt een breder inzicht. De communicatie manager die verantwoordelijk is voor ‘branding’ moet met grafisch vormgevers en webdesigners kunnen samenwerken. Maar ook met HR, PR, marketing etc.

Voorbeeld is de afgelopen WK voetbal, wat was belangrijker het logo of het spel- en wedstrijdverloop van de deelnemende landen, de FIFA of zelfs de arbitrage? ‘Branding’ is dus meer dan een goed logo. Grafische vormgeving is niet het enige wat belangrijk is voor de ‘branding’.

Resumé

Alleen mooie websites (grafische vormgeving) werken niet meer (flash is immers dood). Websites en shops moeten kunnen omgaan met social media, dynamisch, flexibel en interactief zijn. Functioneel zijn en vooral rendement opleveren. Dit zijn de belangrijkste voorwaarden, in het bijzonder bij shops. Vormgeving is op het tweede plan gekomen.

En de grafische vormgeving zoals wij het kennen (van voor 2000) is dood.

Over Auke Zeijlstra

Auke Zeijlstra is partner van Kantoor E-commerce en tevens eigenaar van Gudz.nl. Hij is vanaf het begin bij het design, typografie en de ontwikkeling van meerdere Magento webshops betrokken. Auke heeft een Google Certificering en zijn specialismen zijn design, typografie en online marketing.

Geef een reactie