Stop een dosis creativiteit in je klantenservice

De klant centraal stellen. Een tevreden klant zegt het voort aan drie personen, een ontevreden klant aan zeven. Het kost meer geld om een nieuwe klant te werven, dan een bestaande klant te behouden. Zomaar enkele open marketing deuren die iedereen al eens heeft doorlopen (toch!?). Maar hoe kun je de klantenservice inzetten als verkoopkanaal?

Klantenservice-humor-verkoopkanaal

Onderscheid
Het blik met clichés kan ook hier worden opengetrokken, want iedereen staat zijn klanten netjes te woord, denkt mee in oplossingen, etc. Maar daarmee wordt jouw klantenservice nog geen verkoopkanaal. Dit zijn namelijk de basisbeginselen van een klantenservice en dus niet onderscheidend van je concurrenten.

Creativiteit
De brief (!) die ik onder ogen kreeg van Google bracht niet alleen een grote lach op mijn gezicht (en dus een positieve impuls t.a.v. Google), maar ook een uitdaging. Basiswaarden van een klantenservice combineren met een dosis creativiteit, zonder de waarden van het bedrijf en de persoonlijke benadering van de klant (dus geen massa) te verliezen. Iets wat Google is gelukt in dit geval, maar ook CoolBlue staat er om bekend…..

Alles voor een glimlach
Coolblue heeft klantenservice als één van de twee DNA-waarden van het bedrijf gepositioneerd: Geld verdienen en klanten blij maken, wat nog eens extra wordt benadrukt met een directeur Tevreden Klanten en 65 medewerkers die alleen maar bezig zijn met het bieden van service.

Aandacht
Google en Coolblue zijn grote spelers die de middelen hebben om veel aandacht te schenken aan klantenservice. Vakkennis, productkennis en creativiteit zijn bij iedere webshop eigenaar ook aanwezig of te stimuleren. Leer van grote spelers en zet zelf kleine stappen. Wat houdt je tegen om dagelijks te beginnen met het bellen van drie klanten? Niet onderscheidend genoeg?

Over Miel Tiebie
Miel Tiebie is partner bij Kantoor E-commerce en tevens eigenaar van TieBie Marketing Communicatie Projectmanagement. Hij is onafhankelijk adviseur en projectmanager op het gebied van online en offline marketing projecten voor ondernemers. Middels structuur brengt hij ondernemingen verder.

Geef een reactie