Waar is de banaan?

Bezoekers van de webshop zijn te vergelijken met nerveuze aapjes: ze willen maar één ding, en graag zo snel mogelijk. Webshop bezoekers zijn net zoals de aapjes op zoek naar de banaan. Webshop bezoekers zijn op zoek naar iets opvallends om op te klikken. Met zo’n banaan op je webshop pagina help je haastige bezoekers snel op weg. Je hele webshop kun je met bananen een stuk gebruikersvriendelijker maken.

 

Banaan

Waar is de Banaan?

Zo kort mogelijk op je webshop…

Bezoekers houden hun vinger op de muisknop, klaar om te klikken. Ze willen zo snel mogelijk door naar de volgende pagina. Ze hebben behoefte aan keuze snelheid. Deze bezoekers vinden het fijn als je ze een handje helpt met tempo maken. Bezoekers komen met een bepaald doel en zien graag waar ze moeten beginnen. Hun grootste wens is zo snel mogelijk klaar te zijn met de taak die zij in hun hoofd hebben. Streef er niet naar de bezoeker zo lang mogelijk op de webshop te houden. Zorg er voor dat de transactie zo snel mogelijk kan worden afgerond. Bananen helpen hierbij.
Wat is een banaan? 

Simpel, een opvallend visueel element, vaak een button om op te klikken. Een banaan moet er zo uitspringen dat het het allerbelangrijkste element is om op te klikken. Een banaan is visueel dominant.

Elke pagina één banaan.

Wanneer er een keuze mogelijkheid is, markeer je de belangrijkste button het opvallendst. Bedenk welke stappen de bezoeker moet nemen, bouw zo je structuur van bananen op. Laat de bezoeker zien welke stappen hij moet nemen. doe je dat niet is hij weg (en komt hij niet meer terug). Beperk het aantal buttons (keuze mogelijkheden) op een pagina en gebruik maar één banaan.

Call to action op je banaan.

Een banaan heeft altijd een opschrift. Kort en duidelijk zodat de bezoeker weet wat hij gaat doen. Voorbeelden: ‘Gratis downloaden’; ‘Bekijk de Video’; ‘Kijk hoe het werkt’. Benoem handelingen: ‘bestellen’; ‘inloggen’; ‘bekijken’. Gebruik klassieke klikmagneten: ‘nu’; ‘gratis’; ‘voordeel’; ‘bespaar’.

Een duidelijke banaan en een goede call to action kunnen voor flink wat extra kliks, conversies en verkopen zorgen.

Over Auke Zeijlstra

Auke Zeijlstra is partner van Kantoor E-commerce en tevens eigenaar van Gudz.nl. Hij is vanaf het begin bij het design en de ontwikkeling van meerdere Magento webshops betrokken. Auke heeft een Google Certificering en zijn specialismen zijn design en online marketing.

bron: Verleiden op internet, Aartjan van Erkel

Geef een reactie