Wat doet groen? (Belang van kleur)

Iedereen zal het er mee eens zijn: op een billboardadvertentie voor een auto mogen geen lappen teksten staan. En als achtergrondmuziek hardrock muziek bij luiers die tedere babybilletjes moeten beschermen is dat niet heel handig. Het zijn de ongeschreven regels dat de verschillende sensorische belevingen bij elkaar moeten passen.

Het waarnemen van kleuren is voor de mens echter minstens zo belangrijk. Niet voor niets is kleur de beste methode om boodschappen over te brengen als het gaat om non-verbale communicatie. Kleur zegt vaak meer dan duizend woorden en beïnvloedt dan ook – vaak onbewust – ons gevoel. Het gebruik van doordachte kleuren kan je dus helpen om de aandacht te trekken, de potentiële koper (gevoelsmatig) te beïnvloeden en van de potentiële koper een daadwerkelijke koper te maken.

Kleurenschema

Wat doet groen? (Belang van kleur)

Wat doet groen? (Belang van kleur)

  • Rood verhoogd de hartslag en is een klassieke Call-to-action (cta) button. Wordt vaak geassocieerd met gevaar.
  • Geel is een signaal kleur die een bezoeker vaak als eerste ziet, deze kleur geeft een goede ondersteuning aan de perfecte cta button
  • Oranje is de perfecte cta button omdat het de associaties van rood en geel heeft.
  • Blauw laat de bezoeker twijfelen over zijn cta
  • Groen is een ‘makkelijke’ kleur voor de ogen en is de perfecte review (meningen) button
  • Wit geeft alle andere kleuren meer attentiewaarde en zorgt er dan ook voor dat de perfecte cta button (oranje) nog meer aandacht krijgt.

Oranje bestelknop
Zoals hierboven beschreven werkt de oranje bestelknop het beste. Deze wordt steeds meer toegepast bij webshops. Het is ook mijn ervaring dat deze kleur doorgaans tot de beste resultaten leidt. De uitzondering hierop is dat deze zogenaamde oranje call-to-action minder goed werkt bij bedrijven waarbij de huisstijl of achtergrondkleur van de site eveneens oranje is. Hierdoor springt de bestelknop er minder goed uit.

Het is niet zo vreemd dat consumenten zo sterk worden beïnvloed door kleurgebruik rondom merken en producten. Vanuit het verre verleden is bekend dat kleur werd gebruikt om te communiceren, zoals we dat vandaag bijvoorbeeld nog kennen bij het verkeerslicht. Rood wordt met gevaar geassocieerd, groen met veilig. Bij elke kleur hebben we dus associaties, die vaak al van jongs af aan zijn aangeleerd.

Over Auke Zeijlstra
Auke Zeijlstra is partner van Kantoor E-commerce en tevens eigenaar van Gudz.nl. Hij is vanaf het begin bij het design en de ontwikkeling van meerdere Magento webshops betrokken. Auke heeft een Google Certificering en zijn specialismen zijn design en online marketing.

bronnen: http://www.karelgeenen.nl/19/call-to-action-kleurenschema/
http://www.marketingkleuren.nl/kleuren-kleurgebruik.html

Geef een reactie