Wederzijdse liefde?

Het gedroomde, ideale, beeld voor iedere webshop ondernemer. Een schare trouwe fans die met enige regelmaat (herhalings-)aankopen doet en de overige concurrentie links laat liggen. Want er is er maar één voor hen, en dat ben jij. Ach, je wordt als webshop eigenaar in eerste instantie alleen al verliefd op deze droom. Maar verliefd zijn ontwikkelt zich en komt op een gegeven moment tot de vraag of de verliefdheid wederzijds is.

En hoe kan de liefde tussen de klant en de webshop eigenaar tegenwoordig nog wederzijds zijn? Naast de vele concurrentie is er de actief zoekende of wispelturige online-klant. Een webshop ondernemer is maar wat blij met iedere klant, al geldt ook hier ongetwijfeld de 80-20 regel, maar moet liefde wel altijd wederzijds zijn?

De-liefde-voor-en-van-de-klant

Leer je klant kennen
Als webshop ondernemer heb je (of kun je) een schat aan informatie over je klanten. Niet alleen via de verkopen die je inmiddels hebt gerealiseerd, maar ook de daadwerkelijke producten die men heeft aangeschaft. Aan de hand van deze informatie en jouw aanbod is het mogelijk om je klanten in te delen. Een eerste stap om ze te leren kennen. Denk bij deze indeling niet alleen aan een segmentatie (bijvoorbeeld top 5) op basis van omzet, maar juist ook op het soort producten: aanvullend, doorgroeiend, seizoensgebonden. Zodra je een klant leert kennen, kun je ze ook beter het ‘hof maken’.

Welke behoefte vervul jij voor je klant
Geen klant is identiek, maar met een aankoop vervult men een behoefte. Klopt Deze invulling van de behoefte is voor de webshop ondernemer niet alleen van belang voor het verrijken van de kennis en gebruik van het product (mocht dit niet voldoende aanwezig zijn), maar ook zijn positie ten opzichte van de klanten te kunnen analyseren: is de liefde wederzijds of niet….

Liefde is…
…investeren en interesse tonen in je relaties. Ook als deze, op momenten, minder innig is of de liefde van één kant komt. Door op de hoogte te zijn van wie jouw klanten zijn en welke behoefte jouw webshop voor hen invult, maak je stappen als webshop ondernemer in het juist en meer efficiënt bedienen en informeren van je klanten.

Over Miel Tiebie
Miel Tiebie is partner bij Kantoor E-commerce en tevens eigenaar van TieBie Marketing Communicatie Projectmanagement. Hij is onafhankelijk adviseur en projectmanager op het gebied van online en offline marketing projecten voor ondernemers. Middels structuur brengt hij ondernemingen verder.

Geef een reactie